torsdag 10 maj 2007

Alla dessa sprutor

Om mindre än två veckor kommer jag att vara på plats i Mae Sot, känns overkligt. Jag försöker förbereda mig och visualisera hur det kommer vara där borta, men egentligen har jag nog ingen aning.

Just nu försöker jag fixa allt det praktiska, idag ska jag för andra gången gå och vacciner mig, känner mig som en voodoo-docka - helt fantastiskt många sprutor man måste ta. Tanken slog mig sist jag satt på läkarmottagningen och väntade på mina sprutor - sjukvården i Burma är mycket dåligt utvecklad och juntan lägger endast in någon procent av landets intäkter på sjukvård åt befolkningen. Dessa människor måste möta alla sjukdommar som jag nu här sitter och vaccinera mig mot på helt andra villkor. Jag åker ner och vet att om jag skulle bli sjuk så kan jag alltid vända mig till ett sjukhus och få den vård jag behöver, men alldeles för många människor där nere har varken tillgången eller tillräckligt med pengar för att kunna få en adekvat sjukvård...

2 kommentarer:

Anonym sa...

välkommen till thailand hoppas att resan inte var allt för djävlig och att någon kom och mötte dej. Lycka till med utbildandet och akta dej för malarian! bamsekramar agnes

Anonym sa...

Hej!
Ser fram emot att läsa vad du är med om! Kram Veronika