fredag 14 mars 2008

Mae La Camp

Påväg till Mae La Camp

Igår åkte vi till Mae La flyktingläger, det ligger 5 mil från Mae Sot. Resan skulle ha startat 6:30 men då vår bil bar tvungen att användas för någon KNU nödsituation, så vid 11 tiden äntligen hoppade vi på flaket på bilarna och åkte iväg.
När vi väl hade kommit fram så fick vi nyheten att vi västerlänningar inte kunde röra oss inne i lägret, så vi fick helt enkelt sitta i husarrest i 5 timmar medan tjejerna gick omkring i lägret. Smugglade med en av tjejerna min kamera, men dem blev stoppade av Thai polisen och dem raderade alla bilderna från lägret, då det fanns foton på mig på kameran så frågade dem vart jag var, men smarta som mina elever är sa dem att jag var i Mae Sot. Anledningen till thai polisens rädsla för västerlänningar är att dem är rädda att vi ska se hur dåligt dem behandlar burmeserna i lägret. Nu bor det ca 50 000 burmeser i lägret, men det är byggt för 35 000, så lägret är väldigt överbefolkat. Människorna där bor väldigt trångt, få knapphändig mat och väldigt smutsigt. Även om jag knappt fick se något av lägret så var det definitivt en intressant upplevelse!

1 kommentar:

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra