fredag 20 juli 2007

Min första "Border run"

Idag fick jag göra min första "Border Run", dvs. jag var tvungen att gå över till Burma för att förlänga mitt visum här i Thailand.
Egentligen en alldeldes för enkel process då en bro mellan Thailand och Burma ligger tio minuter utanför stan.

Så imorse traskade jag ner till den lokala marknaden här i Mae Sot och hoppade på en Songtauw (likanande buss) som körde ner till gränsen. Sen var det bara att börja promenera över. Dum som jag var fattade jag inte att man var tvungen att först få en "departure stamp" innan man gick över bron, så när jag väl var på andra sidan sa dem till mig att jag var tvungen att gå tillbaka för att få stämplen och sen komma tillbaka igen för att få stämpel att jag varit i Burma... Suck! men med tanke på hur lite jag rör på mig här nere så var det nog bara bra för mig att få promenera lite till :-)

På kortet ovan kan man se några andra som korsar gränsen (Moi river är det som delar de båda länderna åt), fast på ett lite annorlunda och lite mer olagligt sett - dem paddlar över i en gummiring. Dessa ser man hela tiden, dem paddlar över till Thailand för att sälja sina grönsaker eller droger och sen paddlar dem tillbaka....

1 kommentar:

Anonym sa...

trodde inte du behövde göra det men va bra att det gick bra i alla fall. nu har jag kommit hem från semester om du undrar varför jag försvann ett tag...kramar